Er was sprake van een discussie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer over de interpretatie van de contracteisen aangaande de TTI. Onder leiding van Infra Kompas is een Taskforce ingesteld die tot de conclusie kwam dat er tevens een noodzaak bestond om financiële en contractuele consequenties inzichtelijk te maken. Uiteindelijk heeft de Taskforce adviezen ontwikkeld die in overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer tot een besluit zijn gemaakt. De belangrijkste resultaten van de Taskforce betroffen: met hulp van Infra Kompas is de communicatie op het project verschoven richting wederzijds begrip en actieve communicatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer en zijn de inzichten in elkaars belangen sterk verbeterd. Daarnaast heeft de bijdrage van Infra Kompas geresulteerd in een tijdige openstelling van de tunnel, overeenstemming over de technische standaarden bij oplevering, aansluiting op de verkeerscentrale en een functionerend prestatiemeetsysteem. Ten laatste heeft Infra Kompas bijgedragen aan een verdere concretisering, aanvulling en verbetering van de concept LTS (landelijke tunnelstandaard).
Door o.a. de complexiteit van het project en onwennigheid met de nieuwe tunnelwet (WARW) zijn aanzienlijke vertragingen ontstaan van de ingebruikname van de tunnel. Weer nieuwe discussiepunten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer bleken moeilijk oplosbaar en dreigden tot nieuwe vertragingen te gaan leiden.
Infra Kompas heeft met een klein, slagvaardig team, in korte tijd de gerezen discussiepunten inhoudelijk (contract, techniek, financiën, planning) beoordeeld en gerapporteerd. Op basis hiervan zijn partijen vervolgens begeleid naar het bereiken van overeenstemming en de totstandkoming van de contractuele verankering hiervan in een wijzigingsovereenkomst. In de laatste fase is onder begeleiding van Infra Kompas, een frequente oplossingsgerichte dialoog tussen de projectdirecteuren ingesteld om slagvaardig de gerezen knelpunten op te kunnen lossen zodat mijlpalen niet in gevaar zouden komen.
Na ingebruikname van de tunnel zijn discussies ontstaan tussen opdrachtgever en opdrachtnemer over de interpretatie van het (onderhouds)contract. Aan de hand van een dossieranalyse en gesprekken met betrokkenen, is een beeld ontstaan over de interpretatie van het contract. Infra Kompas heeft dit verder uitgeschreven en het contract voorzien van een eenduidige interpretatie die door beide partijen met tevredenheid is ontvangen.
De verkeerscentrale moest worden gemoderniseerd. Tegelijkertijd is het bestaande radarsysteem vervangen door een systeem van een nieuwe leverancier. Doordat de doorlooptijd onder druk stond als gevolg van het aflopen van het onderhoudscontract, ontstonden problemen, kwamen partijen niet meer tot een gezamenlijke oplossing en dreigde het project te stranden en het contract middels een juridische weg ontbonden te worden.
Onder leiding van Infra Kompas hebben alle partijen gezamenlijk, in korte tijd, een diepgaande en complete inventarisatie gemaakt van alle knelpunten, is de techniek ontward, zijn de wensen van opdrachtgever expliciet gemaakt en zijn oplossingen gegenereerd en vastgesteld. Op basis van de ontstane inzichten en gevonden oplossingen zijn afspraken gemaakt voor een succesvolle doorstart van het project
De IJtunnel is een belangrijke schakel waarmee de binnenstad Amsterdam ontsloten wordt. Om deze reden diende de hinder van een aanzienlijk renovatietraject tot een minimum beperkt te worden en moest de gehele klus in slechts 8 weken geklaard worden. Infra Kompas heeft opdracht gekregen voor een correcte en tijdige uitvoering van de werkzaamheden en heeft door middel van Interim Management de aannemer aangestuurd. Hiertoe behoorde tevens aansturing van het bouwteam en directievoerder, het bewaken van de contractuele afspraken met de aannemer en de overdracht van de gerenoveerde tunnel aan de tunnelbeheerder en verkeersleiding met als resultaat dat de tunnel op tijd, conform planning, weer is open gesteld.
Door interne positiewisselingen is op het complexe D&C project een directe behoefte ontstaan aan ondersteuning op het dagdagelijkse projectmanagement binnen de aannemerscombinatie U-Centraal. Vanuit Infra Kompas is de rol van projectmanager ingevuld. Deze rol droeg de verantwoordelijkheid om de dagelijkse leiding van het project te vervullen onder de voorwaarden en verantwoordelijkheden horend bij een D&C contract, dat was aangenomen volgens de BVP-gedachte. Door het positioneren van een projectmanager van Infra Kompas, werd ook eerder opgedane ervaringen en expertise op het gebied van het aansturen van integrale D&C spoorcontracten, toegankelijk voor de bouwcombinatie. De inzet van Infra Kompas heeft ertoe geleid dat het multidisciplinaire werk integraal, op tijd en met voldoende kwaliteit is gerealiseerd.
De tunnel werd de eerste gecombineerde weg-spoortunnel in Nederland, met als bijzonderheid een fysieke en technische relatie tussen de spoor- en autotunnel. Bij start van het project werden de tunnel technische installaties (TTI) gebouwd volgens het Vanessa- systeem. In 2010 besloot RWS om de landelijke tunnelstandaard (LTS) toe te gaan passen. RWS heeft vervolgens aan Infra Kompas gevraagd begeleiding te bieden op het gebied van management voor de implementatie van de TTI, ondersteuning bij het opstellen van de veiligheidsbeheersplannen van de tunnel, ondersteuning bieden bij het aan laten sluiten van de tunnelcentrale op de verkeerscentrale in Wolfheze, en het begeleiden van een Young Potential voor de TTI manager.
Door een open, transparante manier van werken te hanteren, heeft Infra Kompas alle betrokken stakeholders in het project weten mee te nemen en zijn de 12 verschillende opleveringsmomenten, welke allen resulteerde in kwalitatief goed functionerende objecten en met een tevreden opdrachtgever (RWS) opgeleverd conform planning. De tunnel is in gebruik genomen met een veilige en kwalitatief goede VTTI installatie.
Op 3 locaties in Amsterdam zijn voorzieningen voor het stallen, onderhouden en wassen van metro’s. Op deze locaties dienden nieuwe voorzieningen te worden gebouwd op een klein oppervlakte, omsloten door sporen van ProRail en hoofdsporen van de metro. Aannemer, GVB (gebruiker en vergunningverstrekker) en MET (Metro en Tram: opdrachtgever) vormen in deze complexiteit een driehoek. Dit heeft de projectdirecties gezamenlijk doen besluiten het projectmanagement te wisselen met als doel de projectdoelstellingen alsnog te behalen. Infra Kompas heeft hiertoe een projectmanager geleverd met oog voor de relationele kant. Er is een focus gelegd op crisismanagement en gezamenlijk met counterpart vanuit MET zijn de uitgestelde beslissingen, keuzes en issues opgepakt en opgelost. Deze aanpak heeft verdere escalaties weten te voorkomen en heeft geleid tot een goede samenwerking en tijdige oplevering en ingebruikname. Tevens is het financiële resultaat aanzienlijk verbeterd.
Na een uitgebreide ontwerpperiode, is de realisatiefase van dit DBFM werk gestart met grondwerk en civiele kunstwerken. In de loop van deze fase nam de integraliteit van het werk toe en hiermee ook de uitdaging om uit losse elementen (weg, aquaduct, DVM, etc) een integraal verkeerssysteem te bouwen. Dit bracht met zich mee dat de behoefte ontstond voor een ander type projectleiding, nl. projectleiding die beschikt over de ervaring met zowel het managen van de bouw van integrale systemen als het Beheer & Onderhoud (Assetmanagement). Vanuit Infra Kompas is vervolgens de positie van CEO ingevuld alsmede zitting in de projectdirectie van de EPC. Dit heeft er mede toe geleid dat zowel beschikbaarheidsdatum als voltooiingsdatum binnen de daartoe gestelde planning en financiën zijn behaald.